Monday, June 15, 2015

Best Mobile ni OK ke bro?


Kadang-kadang aku akan dapat mesej whatsapp yang berbunyi macam ni... 


Best Mobile ni ok ke? 


Tak percaya? mari tengok gambar ni. Ini mesej yang betul-betul aku pernah dapat. Aku printscreen je untuk tatapan korang. 


"Boleh aku nak tau, kalau korang yang dapat mesej macam ni, korang akan balas apa ya?"


Bagi aku, ini adalah salah satu contoh soalan tak ada kualiti yang akan ditanyakan oleh someone yang tak akan jadi pelanggan kita. Tak tau kenapa dia tak soalan macam ni. 


Ok ke tak? 


Eh bro, ko punya ok dengan aku punya ok, sama ke? Ko tengah tanya dari skop apa ni sebenarnya? 



Dari sudut harga simkad Best Mobile ni ke? RM49 je satu sim, bagi aku ini dah ok sangat. Bagi aku harga ni dah sangat ok, bagi ko macam mana? Harga ni ok ke tak?


Sebab bukan apa, aku pernah jugak jumpa setengah orang yang rasakan RM49 untuk dapatkan simkad Best Mobile ni satu benda yang tak masuk akal. Nilai RM49 tu di rasakan terlalu mahal. Apa taknya, dia pergi buat perbandingan dengan simkad-simkad macam Maxis, Celcom, Digi dan sebagainya yang ada kat luar sana.




Jelas bagi aku, orang yang buat perbandingan macam ni, dia masih belum betul-betul faham, apa fungsi sebenar simkad Best Mobile ni direka. 


Ok yang seterusnya. 


Adakah dia tengah tanya, sepanjang aku bersama dengan Best Mobile, adakah aku dapat income yang banyak dan konsisten?



 


Part income ni, seboleh-bolehnya aku memang malas nak cerita panjang-panjang. Best Mobile ni, kalau ko konsisten buat marketing, konsisten buat sales, beri support kepada kumpulan, In Shaa Allah income ko memang akan naik dan akan terus bertambah dari masa ke masa. Dari bulan ke bulan. 


TETAPI


Kalau ko cuma join saja. Langsung tak ada usaha nak buat sales. Langsung tak ada usaha nak share tentang Best Mobile kat orang lain, memang ko jangan mimpi la nak dapat sebarang income dengan Best Mobile ni. 


Aku masih ingat lagi, salah sorang kawan aku dalam bisnes Best Mobile ni pernah cerita, dan aku hargai perkongsian dia tu. 


Best Mobile ni bukan macam skim cepat kaya yang memerlukan ko keluar modal sampai ribu riban semata-mata nak join. Tetapi, Best Mobile ni modalnya cuma sikit je. RM49. 


Dia murah sebab lepas ko join, ko kena buat kerja untuk ko nampak hasilnya. Dari situ baru ko ada income. 


Yes. 


Memang setengah orang, ada yang tak akan buat kerja lepas dah join. Suruh dia buat marketing dia tak buat. Suruh dia update status dan bercerita kat FB je pun dia tak nak buat. Bukan sebab dia MALAS, tapi sebab dia memang tak nak buat. 


Bagi dia, DIA TAK RUGI APA-APA. RM49 untuk modal permulaan tu, bukan besar sangat pun nilai dia. Kecik je. Orang tak akan rasa rugi. Tak perlu terkejut, kalau ada downline yang awal-awal je semangat. Masuk bulan kedua, dia terus buang simkad dia. Dah dia tak nampak betapa besarnya nilai simkad ni. 


Sedangkan, dari RM49 yang dia keluarkan tu, yang melayakkan dia untuk jadi Brand Partner, jika dia buat betul-betul dan jadikan ni sebagai satu bisnes, dia sebenarnya boleh dapat lebih banyak dari modal asal tu. 


Cakap je berapa? 3 angka, 4 angka, 5 angka... semua ni tak mustahil bro. 


Apa yang buatkan ia tak mungkin di capai ialah sikap orang tu. Ko nak income 5 angka, tapi ko tak buat apa-apa yang setara dengan income yang ko nak tu. KO PIKIR KO LAYAK? 


So... 


Kesimpulannya, simkad Best Mobile ni memang ok sangat-sangat untuk orang yang tau dan nampak nilainya. Untuk orang yang tak faham betapa bernilainya sim ni, cakap banyak pun tak guna. Sebab ko tak akan faham, dan lagi parah lagi ialah, ko tak pernah cuba nak faham. 


Ok bai... 


   

No comments:

Post a Comment